A vitaminok szerepe a fogamzásban

A vitaminok története

Azt már nagyon korán felismerték, hogy bizonyos ételek fogyasztása jótékony hatással van egyes betegségekre. Pl. az ókori Egyiptomban ismert volt, hogy a máj fogyasztása (amely A vitamint tartalmaz) gyógyír a farkasvakságra. A XVIII. században jöttek rá, hogyan lehet citrom (és általában a C-vitamin tartalmú zöldség és gyümölcs) fogyasztással megelőzni a skorbutot. Maga a vitamin elnevezés a XX. század elején alakult ki.

Mik azok a vitaminok?

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek kis mennyiségben nélkülözhetetlenek az emberi szervezet egészséges működéséhez, és amelyeket a szervezet maga nem képes előállítani (egyáltalán nem, vagy elegendő mennyiségben nem), ezért külső forrásból, például étkezéssel kell pótolni azokat.

Jelenleg 13 emberi vitamint ismerünk – „emberit”, mert a vitaminok fajonként különböznek. A kutyák szervezete például elő tud állítani elegendő aszkorbinsavat (ez a C-vitamin), így nem szorulnak külső bevitelre, ezért számunkra az aszkorbinsav nem vitamin.

A vitaminok szerepe

Vitaminok nélkül a szervezet nem képes megfelelően működni, ezért a vitaminhiány súlyos betegségekhez, de akár halálhoz is vezethet. Talán a legismertebb vitaminhiány okozta betegség a skorbut, mely a tengerészeket sújtotta, aki k a hosszú tengeri utakon nem jutottak friss zöldségekhez és gyümölcsökhöz, így C-vitamin hiány alakult ki náluk. Vitaminhiányra visszavezethető ismertebb betegség még a farkasvakság (A-vitamin hiánya) vagy az angolkór (D-vitamin hiánya).

Vitaminok szerepe a fogamzásban

A vitaminok elnevezése

A vitaminokat a szervezetre gyakorolt hatásuk szerint csoportokra osztjuk, az egyes csoportokat az abc betűivel jelöljük. A 13 emberi vitamin a következő: A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12, C, D, E, K.

Az orvostudomány fejlődése során sok anyagot hittek és neveztek vitaminnak – néhányról ezek közül kiderült, hogy nem vitamin (mert pl. az emberi szervezet is képes elegendő mennyiséget előállítani belőle, tehát nem szorulunk külső pótlásra, vagy mert kiderült róla, hogy mégsem nélkülözhetetlen) ezért foghíjas az elnevezések sora (ezért nincs már F vagy J-vitamin). Sok eleinte különbözőnek vélt vitaminról kiderült, hogy igazából egy családba tartoznak, ezért van olyan sokféle B vitamin (ilyen például a B7-vitamin, aminek a korábbi neve H-vitamin volt).

A vitaminok csoportosítása

A vitaminokat két nagy csoportra oszthatjuk: vízben oldódó és zsírban oldódó vitaminokra. A fő különbség az, hogy a zsírban oldódó vitaminokat a szervezet tárolni képes a májban vagy a zsírszövetben, így azokat később is fel tudja használni. Mivel ezek a vitaminok lassan ürülnek ki a szervezetből, esetükben könnyebben előfordulhat a túladagolás. A vízben oldódó vitaminokat a szervezet nem tudja tárolni, azok a vizelettel gyorsan kiürülnek, ezért különösen fontos, hogy ezeket a vitaminokat naponta pótoljuk.

Vízben oldódó vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 és C vitaminok

Zsírban oldódó vitaminok: A, D, E és K vitaminok

Adagolás

Mindennapi egészségünk érdekében fontos, hogy odafigyeljünk a megfelelő vitamin bevitelre. Kiegyensúlyozott táplálkozás mellett szervezetünk hozzájut a számára szükséges vitaminokhoz. Súlyos vitaminhiány vagy vitamin túladagolás csak szélsőséges körülmények, például speciális diéta vagy nagyon egyoldalú táplálkozás esetén alakulhat ki.

Babára való felkészülés során azonban javasolt a tudatos vitaminpótlás. Fontos, hogy ne vidd túlzásba a dolgot, a vitamin túladagolás (különösen a zsírban oldódó vitaminok esetében) akár a leendő babádra is káros lehet. Ne szedj például általános vitamin keveréket és várandós vitamint egyszerre. Ha bizonytalan vagy, kérdezd meg az orvosod vagy a patikust!

Vitaminok és fogamzás

A terhességre készülő nőnek több vitaminra van szüksége, mint általában. A legfontosabb extra vitamin a B9, más néven a folsav, a terhes nők számára ajánlott napi bevitel 400 µg. A bevitelt javasolt már a fogamzás előtt legalább egy hónappal elkezdeni és folytatni azt a terhesség 12. hetéig – a megfelelő folsav szint nagymértékben csökkenti a magzati károsodás, például a velőcsőzáródási rendellenességek esélyét.

További fontos vitaminok babavárás esetén a B6 (az ösztrogén és progeszteron szintek szabályozásában vesz részt), B12 (hatásmechanizmusa még nem tisztázott, de kimutatható az összefüggés a vitamin jelenléte és a fogamzás esélye között), C (növeli a progeszteron szintet) és E-vitaminok.

Férfiaknak is

Ha babát szeretnétek, akkor nem árt a párod megfelelő vitaminbevitelére is odafigyelni. A C-vitamin például kedvező hatással van a spermiumok minőségére és mozgékonyságára. Hasonlóképpen az E-vitamin is növeli a teherbeesési esélyeket.

 
Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Pozitív lett a tesztem, aminek nagyon örülünk. Sokat tanultam Önöktől és azoktól a felhasználóktól akik mindennapi tapasztalataikat megosztják a Fórumon. Első hónapban használtam ezt az oldalt és sikerült a baba. Biztatásként 39 éves vagyok és van esély ebben a korban is. Bár egészségesen élek, sok stresszben dolgozom, ettől függetlenül mindenkit bíztatok. Sok sikert mindenkinek. Köszönöm, hogy van ez az oldal!"

Csisze

Ovuláció kalkulátor

Ovuláció
Lájkolj minket!