Az életmód szerepe a fogantatásban - 1. rész

Testsúly

A túlsúly ugyanúgy, mint a kóros soványság a teherbeesést negatívan befolyásolja. Valójában a testzsír százalék az, ami döntő fontosságú. A testtömeg index (body mass index, BMI) a test zsír- és izomtömeg arányának kifejezésére szolgál: a testtömeget (kilogramm) el kell osztani a testmagasság (méter) négyzetével. A normális testtömeg index 18,5 és 24,9 közé esik. Tehát például egy 165 cm magas nő testtömege 50 és 67,8 kg között, míg egy 170 cm magas nő testtömege 53,5 és 72 kg között számit normálisnak.

Huszonötös és 29,9-es testtömeg index között egy ember túlsúlyos, 30 és 40 között elhízott, 40 felett súlyosan elhízott. A jelentős túlsúly megzavarja a hormonrendszer működését és a szervezet hormonérzékenységét. A menstruációs ciklus zavarai mellett, a terhesség is gyakrabban jár szövődményekkel: fokozza a terhességi cukorbetegség, a vetélés és a magas vérnyomás kockázatát. Amennyiben valaki túlsúlyos, akkor akár 5-10%-os fogyás is jelentős javulást eredményez a termékenységében. Egészségesebb, mozgással kiegészített étrend a peteérést is nagymértékben javítja. Amennyiben diéta és mozgás mellett sem következik be fogyás, akkor a kövérségnek feltételezhetően szervi oka van. Kövérséggel járhat a policisztás ovárium szindróma, a cukor- és lipidanyagcsere zavarai és egyéb anyagcsere rendellenességek. Kezelésük hozzájárul nemcsak a kövérség, de a terméketlenség megoldásához is.

A te testömeg indexed


Testsúly: kg
Testmagasság: cm

Alultápláltnak nevezzük a 18,5 alatti testtömeg indexű embereket. Nőknél a zsírszövet az ösztrogén kialakulásában játszik szerepet, hiánya terméketlenséghez vezet, az ovuláció ritkává, rendszertelenné válik. Annak ellenére, hogy a petefészkekben a peték egészségesek, a peteérés mégis elmarad. A húszas testtömeg indexű nők körülbelül felénél nincs ovuláció. Anorexiában szenvedőknél a pszichés táplálékfelvétel-megtagadás és a nagyfokú éhezés következtében a luteinizáló hormon (LH) szintje pubertás előtti, így petefészek alulműködés lép fel, a menstruáció akár teljesen el is maradhat. Amennyiben egy kórosan sovány nő a testtömeg index szerinti normál testsúlyának már a 95%-t eléri, máris sokat tesz termékenysége helyreállításáért.

Folyadék

Napi másfél-két liter folyadék fogyasztására van szükség szerveink, tehát többek között a petefészkek és a méh normális működéséhez. A folyadék lehet víz, leves, gyümölcslé, tea vagy bármi más is.


Kisa Petra dietetikus

Kérdésed van?

Az egészséges táplálkozás kialakításában szakértőnk, Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő tud segíteni. Kérdezd őt bátran!


Sport

Normál testtömegű, de intenzíven (napi legalább két órát) sportoló nőknél az izomtömeg felépülésével párhuzamosan a bőr alatti zsírréteg szinte teljesen eltűnik. Így a testtömeg zsírszázaléka hasonlatossá válik a kórosan sovány nőkéhez, akiknél a menstruáció rendszertelen, gyakran el is marad, és ovuláció nincs. A teherbeesés érdekében érdemes csökkenteni az edzések mennyiségét. A legtöbb ember azonban rendszeres mozgás nélküli ülő életmódot folytat. A mozgáshiány rossz hatással van a szervezetünkre. Heti háromszori akár csak fél órás torna vagy séta is hozzájárul a termékenység fokozásához.

A helyes életmód fontos a fogamzáshoz

Alvás

Agyunk tudatos aktivitásának kikapcsolása nyugodt alvással a szervezetünk normális működéséhez rendkívül fontos. Szervezetünk számára a lehető legjobb, ha rendszeres időben kerülünk ágyba, lehetőleg az éjszakai sötét időszakban alszunk és lehetőleg legalább hat órát alszunk egyfolytában.

Környezet

Környezetünk tele van olyan vegyszerekkel, piperecikkekkel, permetezőszerekkel, kipufogógázokkal és egyéb anyagokkal, amelyek károsíthatják termékenységünket. Többek között a külső környezet megváltozásának számlájára írható, hogy a férfiak spermaképe az utóbbi húsz évben rohamosan romlott. Például az ólom férfiakban a spermiumok pusztulását, az élő sejtek csökkenését okozza, míg nőkben meddőség, spontán vetélés, magzati rendellenességek előidézője lehet. Emellett számos anyag károsítja az endokrin rendszert, amely a hormonháztartást szabályozza (endocrine disrupting chemicals, EDC), így a nemi hormonok képződését is. Ilyenek például a biszfenol A, a ftalátok, bizonyos parabének, ezek kozmetikai szerekben, takarítószerekben, műanyagok gyártásában fordulnak elő. Figyeljünk oda, milyen élelmiszert fogyasztunk, milyen háztartási szereket viszünk haza (olvassuk el a cimkét!), és milyen környezetben élünk. Lehetőleg fogyasszunk minél több méregtelenítő hatású növényt, mint például a hüvelyesek, a citrusfélék, az alma, a körte, a spárga, a hagyma és a fokhagyma. Vegyszerek használatakor használjunk gumikesztyűt, vagy ha megoldható, vegyszerek helyett használjunk természetes anyagokat.

A cikk második részét itt találod.


Dr. Kámory Enikő

A cikket írta:

Dr. Kámory Enikő, oldalunk tudományos munkatársa és alapítója. Ha kérdésed van a cikkel, vagy a weboldalunkon használt módszerrel kapcsolatban, kérdezd őt bátran!


 
 
Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Négy hónap után ma reggel halvány pozitív tesztem lett. Köszönöm szépen az oldalnak a segítséget, és azt is, hogy ez alatt az idő alatt jobban megismerhettem a szervezetem működését. Érdekes volt figyelni a ciklusom alatt mennyi minden változik. Köszönöm szépen! Drukkolok mindenkinek, egészséges terhességet, boldog babázást kívánok!"

lilla72

Ovuláció kalkulátor

Ovuláció
Lájkolj minket!