Az inzulinrezisztencia

Az inzulinrezisztencia egy olyan cukoranyagcsere elváltozás, amelynél az inzulin érzékeny szövetek (pl. máj, agy, izom) sejtjeinek inzulinfüggő cukorfelvétele csökken, mivel az inzulin receptorok nem látják el hatékonyan a feladatukat, és a sejtek a hasnyálmirigy által termelt inzulint nem ismerik fel, nem kötik meg, így az inzulin hatása nem érvényesül. Mivel a sejtek a cukrot nem tudják felvenni, így az a vérben halmozódik, és a normális biológiai működés biztosításához kórosan magas mennyiségű inzulin termelődik.

Kialakulásának okai a mozgásszegény életmód, rendszertelen és helytelen táplálkozás (magas glikémiás indexű táplálék, túlzott telített zsír fogyasztás), stressz, genetikai hajlam, D vitamin hiány, koffein, magnéziumhiány. (Glikémiás index: GI, az egyes élelmiszerek vércukoremelő képessége a szőlőcukorhoz képest, GI indexe elsősorban a szénhidrátot tartalmazó élelmiszereknek van.)

Tünetei lehetnek a hasi tájékon kialakuló hízékonyság, amely diétával sem csökkenthető, gyengeség, fáradékonyság, koncentrációképesség zavarai, száraz bőr, vagy akár ájulásszerű rosszullétek. A petefészek működésének zavarai következtében rendszertelen menstruáció, vagy akár meddőség is kialakulhat (amiről akár évekig nem is szerez tudomást valaki), és gyakran kísérheti policisztás ovárium szindróma (PCOS). Azonban az inzulinrezisztencia sok esetben tünetmentes is lehet.

Kimutatása hárompontos cukorterheléses vizsgálattal történik, amikor bizonyos mennyiségű cukor elfogyasztása után mérik a vérben megjelenő cukorszintet. Először a cukoroldat elfogyasztása előtti éhgyomri vércukorszintet nézik, majd 60 és 120 perc utáni vérvétellel nézik az idő-vércukorszint grafikon lefutását. A vércukormérés mellett ugyanabban az időben inzulinszinteket is vizsgálnak.

Mivel az inzulinrezisztencia nem betegség, hanem egy kóros állapot, kezelésére jobbára nincs szükség gyógyszerekre. Életmódváltással a tünetek megszüntethetők. Kardio mozgás mellett izomerő növelő edzésre is szükség van. A testsúly normalizálása mellett a helyes táplálkozásra való áttérés nagyon fontos.
Az inzulinrezisztencia étrendben a háromóránkénti, napi hatszori étkezés bevezetése biztosítja, hogy a vércukorszint ne csökkenjen a normális szint alá. A jobbára lassú felszívódású, alacsony glikémiás indexű tápanyagokat csak napközben helyettesítsük gyors felszívódású szénhidrátokkal. Így például a gyümölcsöket a magas cukortartalmuk miatt csak meghatározott mennyiségben, és arányban lehet fogyasztani. Javasoltak a teljes kiőrlésű gabonafélék, a rostdús élelmiszerek, a köles, a hajdina, a burgur, a kuszkusz, és a hüvelyesek, emellett a telítetlen zsírsavak fogyasztása céljából az olívaolaj, olajos magvak és a halfélék, a zöld tea, a fahéj, és bizonyos inzulinhatású gyógynövények.

Az inzulinrezisztencia hosszú távú fennállása a súlyproblémák mellett 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához, illetve szív és érrendszeri betegségekhez vezethet.


Dr. Kámory Enikő

A cikket írta:

Dr. Kámory Enikő, oldalunk tudományos munkatársa és alapítója. Ha kérdésed van a cikkel, vagy a weboldalunkon használt módszerrel kapcsolatban, kérdezd őt bátran!


 
 
Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Köszönöm a TervezettBaba oldalnak, 5 hónap próbálkozás után pozitívat teszteltem, orvosom is megállapította az 5 hetes terhességet. Csodás babavárást mindenkinek!"

Mesike

Ovuláció kalkulátor

Ovuláció
Lájkolj minket!