PCOS-em van, milyen étrend javasolt?

Kedves Petra!
A problémám a következő, kb. egy éve szeretnénk gyereket a párommal,de sajnos eddig nem jött össze voltam nőgyógyásznál kivizsgált, aztán elküldött endokrinológushoz, aki azt mondta, hogy nincs inzulin rezisztenciám, de a nőgyógyászom UH-n egy kisebb fokú PCOS szindrómát talált. Kérdésem az lenne, hogy most váltottam életmódot, hogy milyen ételek fogyasztását javasolja nekem.
Köszönettel
Tündi


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Tündi!

A PCOS nagyon gyakran jár együtt inzulinrezisztenciával, de az jó hír, hogy Önnél ezt nem mutatták ki. Azért, hogy ez így is maradjon, érdemes az alacsony glikémiás indexű (glikémiás index = vércukorszint emelő hatás) élelmiszereket fogyasztania.

Nem írta, hogy mit takar, hogy életmódot változtatott, min változtatott, hol tart.
Ami javasolt: kis energiatartalmú zöldségek, gyümölcsök (nyersen, párolva, sülve, főve, turmixként, salátaként), teljes kiőrlésű gabonafélékből készült lisztek, kenyerek.
Fogyasszon alacsony zsírtartalmú tejet-és tejtermékeket, sovány húsokat, húskészítményeket, halakat és szárazhüvelyeseket.

Glikémiás index alatt az egyes élelmiszerek vércukorszint emelő hatását értjük a cukorhoz viszonyítva. Minél alacsonyabb egy élelmiszer indexe, annál lassabban szívódik fel és kevésbé emeli a vércukrot. Magas indexűek viszont gyorsan és fokozottan emelik meg a vércukorszintet, tehát ezek kerülése javasolt inzulinrezisztencia esetén.

Néhány élelmiszert glikémiás index szerint csoportosítva:
90-100%: malátacukor, szőlőcukor, répacukor, méz, cukrozott üdítők, burgonyapüré, főtt burgonya, cornflakes, datolya.

70-90%: fehér kenyér, zsemle, kifli, abonett, puffasztott búza, kétszersült, kekszek, édes müzlik, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, félbarna kenyér, hagyományos főtt tészták, kalács, szőlő, görögdinnye, sült burgonya.

50-70%: zabpehely, kukorica, főtt, rizs, fekete kenyér, banán, ananász, cukrozatlan gyümölcslé (100%-os), zöldborsó, müzli, kivi.

30-50%: tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durumtészták, narancs, tejszínes fagylaltok, vadrizs.

30% alatt: gyümölcscukor, szorbit, diabetikus méz, lencse, bab, dió, korpás müzli, grapefruit, szójatej.

15% alatt: spárga, brokkoli, mogyoró, karfiol, zeller, uborka, padlizsán, zöldbab, saláták, paprika, spenót, cukkini, tök, paradicsom, retek, cékla.

Glikémiás index csökkenthető rövid ideig tartó hő közléssel (párolás, hirtelen sütés), magas rosttartalommal, illetve ha egyidejűleg fehérjét és zsiradékot is fogyaszt.

Mindemellett a megfelelő mennyiségű folyadék (2-2,5 l/nap) bevitele és a rendszeres testmozgás is nagyon fontos.

Túlsúly esetén a fogyás is javít az eredményeken!

Üdvözlettel: Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Majdnem négy évi várakozás után fogant meg a kisbabánk. A tervezettbaba.hu-n 7 hónapig kísértem figyelemmel a ciklusomat és az ovulációs idők meghatározása is biztosan sokat segített, hogy most már én is anyuka lehetek. Jelenleg 15 hetes vagyok. Mindenkinek kívánom, hogy sikerüljön!"

Galagonya

Lájkolj minket!