PCOS-em van, milyen étrend javasolt?

Kedves Petra!
A problémám a következő, kb. egy éve szeretnénk gyereket a párommal,de sajnos eddig nem jött össze voltam nőgyógyásznál kivizsgált, aztán elküldött endokrinológushoz, aki azt mondta, hogy nincs inzulin rezisztenciám, de a nőgyógyászom UH-n egy kisebb fokú PCOS szindrómát talált. Kérdésem az lenne, hogy most váltottam életmódot, hogy milyen ételek fogyasztását javasolja nekem.
Köszönettel
Tündi


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Tündi!

A PCOS nagyon gyakran jár együtt inzulinrezisztenciával, de az jó hír, hogy Önnél ezt nem mutatták ki. Azért, hogy ez így is maradjon, érdemes az alacsony glikémiás indexű (glikémiás index = vércukorszint emelő hatás) élelmiszereket fogyasztania.

Nem írta, hogy mit takar, hogy életmódot változtatott, min változtatott, hol tart.
Ami javasolt: kis energiatartalmú zöldségek, gyümölcsök (nyersen, párolva, sülve, főve, turmixként, salátaként), teljes kiőrlésű gabonafélékből készült lisztek, kenyerek.
Fogyasszon alacsony zsírtartalmú tejet-és tejtermékeket, sovány húsokat, húskészítményeket, halakat és szárazhüvelyeseket.

Glikémiás index alatt az egyes élelmiszerek vércukorszint emelő hatását értjük a cukorhoz viszonyítva. Minél alacsonyabb egy élelmiszer indexe, annál lassabban szívódik fel és kevésbé emeli a vércukrot. Magas indexűek viszont gyorsan és fokozottan emelik meg a vércukorszintet, tehát ezek kerülése javasolt inzulinrezisztencia esetén.

Néhány élelmiszert glikémiás index szerint csoportosítva:
90-100%: malátacukor, szőlőcukor, répacukor, méz, cukrozott üdítők, burgonyapüré, főtt burgonya, cornflakes, datolya.

70-90%: fehér kenyér, zsemle, kifli, abonett, puffasztott búza, kétszersült, kekszek, édes müzlik, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, félbarna kenyér, hagyományos főtt tészták, kalács, szőlő, görögdinnye, sült burgonya.

50-70%: zabpehely, kukorica, főtt, rizs, fekete kenyér, banán, ananász, cukrozatlan gyümölcslé (100%-os), zöldborsó, müzli, kivi.

30-50%: tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durumtészták, narancs, tejszínes fagylaltok, vadrizs.

30% alatt: gyümölcscukor, szorbit, diabetikus méz, lencse, bab, dió, korpás müzli, grapefruit, szójatej.

15% alatt: spárga, brokkoli, mogyoró, karfiol, zeller, uborka, padlizsán, zöldbab, saláták, paprika, spenót, cukkini, tök, paradicsom, retek, cékla.

Glikémiás index csökkenthető rövid ideig tartó hő közléssel (párolás, hirtelen sütés), magas rosttartalommal, illetve ha egyidejűleg fehérjét és zsiradékot is fogyaszt.

Mindemellett a megfelelő mennyiségű folyadék (2-2,5 l/nap) bevitele és a rendszeres testmozgás is nagyon fontos.

Túlsúly esetén a fogyás is javít az eredményeken!

Üdvözlettel: Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Ahhoz, hogy bekövetkezzen az a csoda, amit áldott állapotnak hívunk, hihetetlenül sok dolognak kell hibátlanul működnie. Sajnos, ezek a dolgok néha el is romolhatnak. Napjainkban nagyon sokan és kiválóan foglalkoznak az egyes részterületekkel, de az ember egészét csak ritkán látják. Ebben van nagy segítségünkre egy olyan, az egyes szakértőktől és intézetektől független portál, a TervezettBaba.hu, ami segít a sok információt egységes egésszé varázsolni, és így hatékonyan használni."

Dr. Szakács Zoltán
szülész-nőgyógyász főorvos, meddőségi specialista
Kelen Magánkórház

Lájkolj minket!