PCO-val elkezdhetem a 90 napos diétát?

Kedves Petra!
PCO miatt Merckformint szedek,és kiiktattam az étrendből a finomított cukrot,lisztet,a krumplit és a fehér rizst is.Igyekszem mozogni.
Az lenne a kérdésem,hogy 90 napos diétát elkezdhetem a PCO mellett?
Köszönöm a válaszát!


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Kérdező!

Az eddig bevezetett diéta jó, helyes, hogy kiiktatja az étrendjéből a felsoroltakat. Viszont a 90 napos diétát nem javaslom Önnek, mivel a PCO általában inzulinrezisztenciával jár együtt, ezért érdemes inkább arra koncentrálni, hogy az étrendet az alacsony glikémiás indexű, kis energiatartalmú zöldségekkel, gyümölcsökkel, teljes kiőrlésű gabonafélékből készült lisztekkel, kenyerekkel építse fel. Glikémiás index= vércukorszint emelő hatás. Minél kisebb glikémiás indexű egy élelmiszer, annál kevésbé emeli a vércukorszintet.

Néhány élelmiszer glikémiás index szerint csoportosítva:
90-100%: malátacukor, szőlőcukor, répacukor, méz, cukrozott üdítők, burgonyapüré, főtt burgonya, cornflakes, datolya.
70-90%: fehér kenyér, zsemle, kifli, abonett, puffasztott búza, kétszersült, kekszek, édes müzlik, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, félbarna kenyér, hagyományos főtt tészták, kalács, szőlő, görögdinnye, sült burgonya.
50-70%: zabpehely, kukorica, főtt, rizs, fekete kenyér, banán, ananász, cukrozatlan gyümölcslé (100%-os), zöldborsó, müzli, kivi.
30-50%: tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durumtészták, narancs, tejszínes fagylaltok, vadrizs.
30% alatt: gyümölcscukor, szorbit, diabetikus méz, lencse, bab, dió, korpás müzli, grapefruit, szójatej.
15% alatt: spárga, brokkoli, mogyoró, karfiol, zeller, uborka, padlizsán, zöldbab, saláták, paprika, spenót, cukkini, tök, paradicsom, retek, cékla.

Glikémiás index csökkenthető rövid ideig tartó hő közléssel (párolás, hirtelen sütés), magas rosttartalommal, illetve ha egyidejűleg fehérjét és zsiradékot is fogyaszt.

PCO-ban szenvedőknél általában túlsúly jelentkezik. Az alábbiakat szem előtt tartva az is normalizálódhat:
Gabonafélékből a teljes kiőrlésű lisztből készült, magas rosttartalmú termékeket részesítse előnybe, ezekből ugyanis lassabban szívódik fel a szénhidrát és ezáltal nem emeli olyan gyorsan a vércukrot sem. Száraz hüvelyesek szintén lassítják a szénhidrát felszívódását. Ajánlott továbbá a friss gyümölcsök és zöldségek, magvak. Húsok közül a soványabb, tej-és tejtermékek közül pedig a zsírszegényebb változatokat válassza. Emellett igyon sok folyadékot és mozogjon rendszeresen!

Ételkészítési eljárások:
A főzés vízben vagy zöldséglében történjen, pároljon, sütésnél pedig a zsiradék hozzáadást nem igénylő eljárásokat javaslom. (teflon, alufólia, grill, mikrohullámú sütő, agyagedény, sütőzacskó)
Az ételek sűrítés nélkül is készülhetnek, de ha mégis szükséges, akkor a hagyományos rántás helyett száraz rántást, a habarásnál pedig a tejfölt, tejszínt cserélje le kefirre, joghurtra vagy sovány tejre.

Többször egyen keveset (4-5x/nap)!
Üdvözlettel:
Decsák-Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Másfél év próbálkozás után, végre az én tesztem is két csíkos lett. Köszönet a Tervezettbaba-nak, itt derült ki, nem akkor van peteérésem amikor azt én gondoltam, hanem előbb!"

timcsike0718

Lájkolj minket!