Milyen étrend javasolt PCOS műtét után?

Kedves Petra!
24 éves 64 kg vagyok és kisbabát szeretnénk a párommal.De novemberben diagnosztizáltak nálam Pcos-t. Most április 22.én megműtenek, eltávolítják a cisztámat és a többi "kis cisztát is kiszúrják". Szeretném kérni, hogy egy napi étrendet állítson össze nekem. Nagy vonalakban mikor mit kéne fogyasztani. Az orvosom mondta h még 4 kg-tól szabaduljak meg :)
Válaszát előre is nagyon nagyon köszönöm.


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Kérdező!

Napi étrendhez ehhez jóval több információra van szükség, általánosságban viszont elmondható, hogy PCO-ban szenvedőknél az étrend kis energiatartalmú zöldségekkel, gyümölcsökkel, teljes kiőrlésű gabonafélékből készült lisztekkel, kenyerekkel kell felépíteni. A fehérjebevitel fedezésére alacsony zsírtartalmú tejet-és tejtermékeket, sovány húsokat, húskészítményeket, halakat és szárazhüvelyeseket javaslok.

Egy kis segítség, nyersanyagokra bontva:

Húsok, húskészítmények
Ajánlom a sovány sertés-, marha-, vadhús, csirke-és pulykahúst (bőre nélkül), zsírszegény halakat, sovány felvágottakat (pulykamell-és csirkemell-sonka, gépsonka, aszpikos felvágottak, virsli…stb.).
Kerülje a zsíros húsrészek és felvágottak, szalámifélék, kolbász, tepertő, szalonna fogyasztását.

Tej, tejtermékek
Ennél a nyersanyagcsoportnál is célszerű az alacsony zsírtartalmú tejet, savanyított tejkészítményeket választani, és a sovány sajtokat. Tejdesszertek közül is az alacsony zsírtartalmúakat és hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékeket fogyassza.
Nem ajánlom viszont a fent említettek zsírdús, valamint hozzáadott cukrot tartalmazó változatát.

Zöldségek, gyümölcsök
Zöldség, gyümölcs minden változata, kivéve a hozzáadott cukrot tartalmazó gyümölcskészítmények, fogyaszthatók. A száraz hüvelyesek, aszalt gyümölcsök, olajos magvak, banán, szőlő fogyasztását viszont célszerű korlátozni.

Kenyerek, péksütemények
Elsősorban a teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket ajánlom, valamint az édes péksütemények, kelt tészták kizárását.

Zsiradék
Főzéshez, sütéshez növényi olajat, kenyérkenéshez pedig csökkentett zsírtartalmú termékeket (Delma light, vajkrémek….stb.) javaslom.

Italok
A legjobb folyadék a tiszta víz, ásványvíz, de megengedett még a tea mesterséges édesítőszerrel, a szénsavas light üdítők, cukor nélkül készített tea. Viszont a cukrozott szörpöket, üdítőitalokat és gyümölcsleveket nem ajánlom.

A PCOS legtöbbször inzulinrezisztenciával jár együtt (Ön esetében nem tudom erről szó van e), ezért érdemes az étrendet az alacsony glikémiás indexű (glikémiás index= vércukorszint emelő hatás. Minél kisebb glikémiás index, annál kevésbé emeli a vércukorszintet) élelmiszerekkel összeállítani.

Néhány élelmiszer glikémiás index szerint csoportosítva:
90-100%: malátacukor, szőlőcukor, répacukor, méz, cukrozott üdítők, burgonyapüré, főtt burgonya, cornflakes, datolya.
70-90%: fehér kenyér, zsemle, kifli, abonett, puffasztott búza, kétszersült, kekszek, édes müzlik, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, félbarna kenyér, hagyományos főtt tészták, kalács, szőlő, görögdinnye, sült burgonya.
50-70%: zabpehely, kukorica, főtt, rizs, fekete kenyér, banán, ananász, cukrozatlan gyümölcslé (100%-os), zöldborsó, müzli, kivi.
30-50%: tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durumtészták, narancs, tejszínes fagylaltok, vadrizs.
30% alatt: gyümölcscukor, szorbit, diabetikus méz, lencse, bab, dió, korpás müzli, grapefruit, szójatej.
15% alatt: spárga, brokkoli, mogyoró, karfiol, zeller, uborka, padlizsán, zöldbab, saláták, paprika, spenót, cukkini, tök, paradicsom, retek, cékla.

Glikémiás index csökkenthető rövid ideig tartó hő közléssel (párolás, hirtelen sütés), magas rosttartalommal, illetve ha egyidejűleg fehérjét és zsiradékot is fogyaszt.

Gabonafélékből a teljes kiőrlésű lisztből készült, magas rosttartalmú termékeket részesítse előnybe, ezekből ugyanis lassabban szívódik fel a szénhidrát és ezáltal nem emeli olyan gyorsan a vércukrot sem.

Ételkészítési eljárások:
A főzés vízben vagy zöldséglében történjen, pároljon, sütésnél pedig a zsiradék hozzáadást nem igénylő eljárásokat javaslom. (teflon, alufólia, grill, mikrohullámú sütő, agyagedény, sütőzacskó)
Az ételek sűrítés nélkül is készülhetnek, de ha mégis szükséges, akkor a hagyományos rántás helyett száraz rántást, a habarásnál pedig a tejfölt, tejszínt cserélje le kefirre, joghurtra vagy sovány tejre.

Többször egyen keveset (4-5x/nap), fogyasszon napi 2-2,5 l folyadékot (víz, ásványvíz) és mozogjon rendszeresen!

Üdvözlettel:
Decsák-Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"A párom és én már egy ideje dolgozunk azon, hogy babánk legyen - eddig sajnos nem jártunk sikerrel. Most végre megtaláltam ezt az oldalt, amelyik profi módon tud nekünk segíteni."

S. Anna
Budapest

Lájkolj minket!