Milyen étrend javasolt pajzsmirigy alulműködés esetén?

Kedves Petra!
A napokban derült ki, hogy autoimmun pajzsmirigy betegségem van (alulműködik), ami tudtommal hosszabb távon hízással járhat. Kaptam rá gyógyszert is. 29 éves vagyok, jelenleg 79 kiló és 172 cm (tehát most sem vagyok vékony). Emellett a táplálék intolerancia vizsgálat enyhe élesztő és búzaliszt allergiát, illetve tojás allergiát mutatott ki. A helyzetemet bonyolítja, hogy férjem is allergiás a búzalisztre illetve a laktózra.
A kenyeret magam sütöm durum- (erre negatív lett a tesztünk) és rozslisztből, kovásszal. Azt szeretném kérdezni, hogy milyen tippeket tudna adni annak érdekében, hogy a súlyom ne garapodjon? (Az allergiák miatt a kész péksütemények, édességek többsége eleve ki van zárva).
Köszönettel,
Ivett


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Ivett!

Pajzsmirigy alulműködés esetén az étrendje gerincét a zöldségek és a gyümölcsök képezzék alacsony energia-, valamint magas rost-, vitamin- és ásványi anyag tartalmuk miatt. Természetesen az ételallergiák figyelembe vételével!

Figyelni kell az energiaszegénységre is, tehát tejből és tejtermékekből az alacsony zsírtartalmúakat, húsok közül a soványakat válassza.
Étkezéseit pedig 4-5 alaklomra ossza el, de egyszerre mindig keveset egyen, így elkerüli azt, hogy éhesen áll neki étkezni és így összességében kevesebbet fogyaszt a nap folyamán.

Zöldségeket nyersen, párolva, főzelékként, köretként, salátának elkészítve naponta többször is fogyaszthat (uborka, saláta, rebarbara, spárga, zöldpaprika, paradicsom, brokkoli, zeller, karfiol, petrezselyem gyökér, cékla, patisszon, cukkini, karalábé, sárgarépa, gomba, zöldbab stb.)
Gyümölcsöket szintén napi többször egyen! (alma, citrom, egres, eper, görögdinnye, grapefruit, körte, málna, meggy, narancs, ribizli stb.)

Alkalmazható konyhatechnológiák a főzés, párolás, aromás párolás, zsírszegény sütési módok (zsiradék hozzáadása nélkül teflon edényben, sütőzacskóban, alufóliában, cserépedényben…)
Sűrítési eljárások közül javasolt a száraz rántás (zsiradék hozzáadása nélkül, csak megpirítjuk a lisztet), diétás rántás (megpirítjuk a lisztet és utólag tesszük hozzá a zsiradékot, hidegen), egyszerű habarás (liszt+ víz, vagy zöldséglé vagy csontlé), kefires vagy joghurtos habarás, burgonyával vagy saját anyagával történő sűrítés.

Folyadéknak nagyon jó az ásványvíz és a zöld tea, ügyeljen rá, hogy naponta összesen megigyon minimum 1,5-2 litert.

Ezeken felül ajánlott a jódbevitel megemelése, ezt jódozott konyhasó használatával, tengeri halak, kagylók fogyasztásával teheti meg. Figyelni kell azonban arra, hogy egyes növényi élelmiszerek, mint pl. a fejes- és kelkáposzta, a kelbimbó, a retek, a repce és a szójabab a jód hasznosulását gátolja, így ezek kerülendőek.

Végül nem szabad megfeledkezni a mozgásról sem. Valamilyen rendszeres testmozgás bevezetése mind a testsúlyára, mind a közérzetére csak jó hatással lehet! Ez lehet attól függően, hogy eddig sportolt-e valamit egy nagyobb séta, vagy kocogás, úszás, torna…stb. és fokozatosan emelheti majd az időtartamot illetve az intenzitást.

Üdvözlettel:
Decsák-Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Kiemelkedő az ügyfélkapcsolati odafigyelés, melyet ritkán tapasztal az ember."

Petra
Budapest

Lájkolj minket!