A kérdés:

Kedves Petra!
A következő leletekkel kapcsolatban szeretném kérném véleményét, mert nagyon aggódom.
Nekem (30) betegség nincs. Július 20-án hagytam abba a fogamzásgátló tabletta szedését, azóta nem menstruáltam. Ultrahangon ezt írták: zsúfolva tüszőkkel.
2 hete voltam inzulin terheléses vérvizsgálaton, amelynek az eredményei ezek lettek, nekem nagyon nem megnyugtatóak ez értékek.
Az inzulin részhez ismételt vizsgálatot írtak.
Vércukor: 4,6 mmol/L
Vércukor 120' 5,7 mmol/L
Inzulin: 2,0 mU/L
Inzulin 120' 45,8 mU/L
Hormonok /Referenciaértékek/
TSH: 0,55 4,00 mIU/L
Prolaktin: 2,8 29,2 mIU/L
LH: 2,8 U/L
FSH: 6,4 U/L
Tesztoszteron: 14,0 76,0 ng/dL
Ösztradiol:
Follikuláris fázis: 19,50 144,20
Ciklus középi csúcs: 63,90 356,70
Luteális fázis: 55,80 214,20
Postmenopausa: 0,00 32,20
A vizsgálat végén inzulinrezisztenciát állapítottak meg. Azt szeretném megkérdezni, az eredményeim alapján milyen diétát javasolna?
Véleményét, tanácsát előre is nagyon köszönöm. Várom válaszát!
Adrienn


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Adrienn!
Az orvosok dolga, hogy a laborvizsgálatokat előírják, majd azok eredményeit látván felállítsák a diagnózist.
Nem ismerem az Ön étkezési szokásait, de ha az orvosa inzulinrezisztenciát állapított meg, akkor étrendjét egészséges, kiegyensúlyozott, változatos étrendre kell alakítani, ami főként alacsony glikémiás indexű, kis energiatartalmú zöldségekből, gyümölcsökből és teljes kiőrlésű gabonafélékből készült lisztekből, kenyerekből álljon.
Alacsony zsírtartalmú tejet-és tejtermékeket, sovány húsokat, húskészítményeket, halakat és száraz hüvelyeseket javaslok. Mindemellett a rendszeres testmozgás is nagyon fontos. Túlsúly esetén a fogyás is sokat javít az eredményeken.
Glikémiás index alatt az egyes élelmiszerek vércukorszint emelő hatását értjük a cukorhoz viszonyítva. Minél alacsonyabb egy élelmiszer indexe, annál lassabban szívódik fel és kevésbé emeli a vércukrot. Magas indexűek viszont gyorsan és fokozottan emelik meg a vércukorszintet, tehát ezek kerülése javasolt inzulinrezisztencia esetén.
Néhány élelmiszer glikémiás index szerint csoportosítva:
90-100%: malátacukor, szőlőcukor, répacukor, méz, cukrozott üdítők, burgonyapüré, főtt burgonya, cornflakes, datolya.
70-90%: fehér kenyér, zsemle, kifli, abonett, puffasztott búza, kétszersült, kekszek, édes müzlik, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, félbarna kenyér, hagyományos főtt tészták, kalács, szőlő, görögdinnye, sült burgonya.
50-70%: zabpehely, kukorica, főtt, rizs, fekete kenyér, banán, ananász, cukrozatlan gyümölcslé (100%-os), zöldborsó, müzli, kivi.
30-50%: tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durumtészták, narancs, tejszínes fagylaltok, vadrizs.
30% alatt: gyümölcscukor, szorbit, diabetikus méz, lencse, bab, dió, korpás müzli, grapefruit, szójatej.
15% alatt: spárga, brokkoli, mogyoró, karfiol, zeller, uborka, padlizsán, zöldbab, saláták, paprika, spenót, cukkini, tök, paradicsom, retek, cékla.
Glikémiás index csökkenthető rövid ideig tartó hő közléssel (párolás, hirtelen sütés), magas rosttartalommal, illetve ha egyidejűleg fehérjét és zsiradékot is fogyaszt.

Üdvözlettel: Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Két hónapja találtam meg ezt a honlapot. Párommal augusztusban jutottunk el arra az elhatározásra, hogy szeretnénk 7 év után egy második gyermeket. Eddig nem sikerült, de az oldal segítségével ez most összejött. Nagyon szépen köszönöm ezt a lehetőséget."

Éva

Lájkolj minket!