A kérdés:

Kedves Petra! 27 éves vagyok, 3 éve lesz szeptemberben hogy kivették az epehólyagomat, kő miatt. A műtét után 8-10 kg-t fogytam, ami azóta szépen visszajött. Az emésztésem eleinte borzasztó volt, miután a kiírt diéta után újra próbáltam normálisan enni. Minden átment rajtam, ha utaznom kellett inkább nem ettem egész nap. Ez valamelyest mérséklődött, de még mindig van olyan, hogy eszem és 10 perc múlva szaladok a wc-re. Főleg ha mondjuk a reggeli bundás kenyér, vagy az ebéd tejfölös, esetleg főzelék. Ha tejet iszom, rögtön fáj a gyomrom. Lehet ez ellen tenni valamit, folyamatos diétás étkezés jobb lenne? A gyorséttermi kajákat abszolút kerülöm. Kérem amennyiben, tud adjon tanácsot! Köszönettel: Edit


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Edit!
Epehólyag eltávolítás után az étrendet elsősorban az egyéni intoleranciájához kell igazítani, vagyis ami panaszt okoz, kihagyni, amit megbír enni, azt pedig bátran fogyasztani. Ezt Önnek kell kitapasztalnia!
Legfontosabb, hogy többször egyen keveset és ételeit mértékletesen fűszerezze.
Kenyérfélék közül szikkadtabb, 1-2 napos kenyeret fogyasszon, az emésztést segíti, ha meg is pirítja. Tésztafélék fogyasztása általában nem okoz panaszt. Péksütemények magas zsír és cukortartalmuk miatt nem ajánlottak.
Tejtermékek közül a savanyított termékek általában nem okoznak panaszt, ilyen a joghurt, kefir. Más tejtermékekből szintén egyéni tolerancia függvényében fogyasszon és inkább az alacsonyabb zsírtartalmúakat válassza.
Tojásfehérje fogyasztásával nem szokott gond lenni, annál inkább a sárgájával.
Húsok közül a soványabb zsírtartalmú részeket válassza. Fogyasztható csirke-, pulyka- (bőre nélkül), marhahús és hal. Húskészítmények közül a sovány sonkák, tavaszi felvágott, virsli, de kerülje a kolbászokat, hurkát, disznósajtot és egyéb zsíros és fűszeres húskészítményeket, szalámikat.
Főleg a zöldségek szoktak puffadást okozni, mint pl. a hüvelyesek, valamint egyéni tolerancia függvényében a káposzta, kelkáposzta, karalábé, karfiol, zöldpaprika, paradicsom, uborka, fokhagyma, vöröshagyma, retek, torma, petrezselyemzöld, rebarbara, zeller, főleg nyersen a magas rost- és illóolajtartalmuknál fogva. Ezek hatása csökkenthető a nyersanyagok hámozásával, besózásával és a keletkező lé leöntésével, forrázással, vagy ha fedő nélkül főzzük a nyersanyagot, hagyva, hogy az illóolaj tartalom egy része elpárologjon. Illetve egyénileg kell az egyéb nyersanyagokat is kikísérletezni, hogy mi okoz panaszt és mi nem, ez ugyanis mindenkinél más és más lehet.
Gyümölcsöknél is hasonló a helyzet, itt is egyénileg változó a tűrőképesség, de hámozással, reszeléssel, áttöréssel, préseléssel rendszerint a panaszok megszűntethetőek. Kompót formában, párolva vagy sütve is fogyaszthatóak.
Mindemellett fontos figyelni az édesítésre, a legjobb, ha természetes édesítőszereket használ, valamint a sok folyadékfogyasztásra is, amire a legjobb a tiszta víz.
Üdvözlettel: Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Négy ciklus vezetése után tegnap reggel halvány pozitív a tesztem. Igazából még fel sem fogtam, hogy sikerült. Nagyon boldog vagyok! Köszönöm szépen az oldalnak, hogy megkönnyíti a jövendőbeli anyukák életét! Lányok kívánok nektek kitartást, bízzatok benne, hogy összejön!"

Volpe

Lájkolj minket!