A kérdés:

Kedve Petra! 172 cm magas vagyok és 75 kiló. Pajzsmirigy alulműködésem van és nagyon félek attól, hogy meghízok. Szeretnék egy kicsit fogyni és egészségesen élni. Kisbabát szeretnék már 4 éve de eddig sikertelenül. A férjem 178 cm magas és 109 kg. Magas a vérnyomása. Szeretne fogyni, de ő legalább 20 kilót. Mindketten stresszes munkahelyen dolgozunk több műszakban, ezért rendszertelen az étkezésünk. Kérlek segíts nekünk abban, hogy vékonyabban és egészségesebben tudjunk élni! Van így esélyünk kisbabára? Megköszönném ha összeállítanál nekünk egy étrendet. Előre is köszönöm! Hajnóka


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Hajnóka!
Ha kezelve van a pajzsmirigyed, akkor nehezebb az elhízás, de tény, hogy lelassul az anyagcsere, jobban oda kell figyelni az étkezésre. Mindkettőtöknek a fokozatos fogyást kell célként kitűzni, ami heti 0,5 – 1 kg-ot jelent, mégpedig egy egészséges, egész életre szóló életmóddal, ami nem bizonyos ideig tart, ami letelte után bármit ehettek, hanem amit hosszútávon folytattok.
Bár étkezési szokásotokról semmit nem írtál, a legfontosabb dolog, hogy naponta 4-5 alkalommal (tudom, hogy a munkahely miatt sokszor nehéz, de ez a legcélravezetőbb) étkezzetek, de egyszerre midig csak kis adagokat, hogy ne legyen éhség, ne egyétek magatokat egyszerre tele. Így a következő étkezésig sem éheztek meg, és akkor sem fogtok sokat kívánni.
Az étrendetek alapját a gabonafélék, zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök mellett sovány tejtermékek, sovány húsok, felvágottak képezzék.
Zöldséget, gyümölcsöt főleg nyersen fogyasszátok, de ehetitek párolva, főve, köretként, salátaként, turmixként is. A zsírszegény húsfajtákat kellene előnyben részesíteni, mint a sertés-, marha-, vadhús, csirke-és pulykahús sovány részei, mindegyikről a bőrt és a látható zsírréteget eltávolítva. Sovány halak (tonhal, fogas, heck, busa, pisztráng, ponty,tükör ponty, harcsa) fogyasztása szintén kedvező. Húsétel mellé nem tudom milyen köret szokott lenni, de az lenne a legjobb, ha burgonya, tészta vagy rizs helyett párolt vagy főtt zöldséget, barna rizst illetve salátát fogyasztanátok mellé.
Tej és tejtermékek közül 1,5%-os tej, 0,1%-os joghurt, light készítmények, sovány túró, kefir, 12%-os tejföl, alacsony zsírtartalmú sajtok (Túra, Köményes, Tolnai sovány, Medve light, Tenkes, Óvári sovány sajt, Lapka light) fogyasztását javaslom.
Kenyerek közül elsősorban a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek javasoltak. Barna kenyér, rozs, vagy korpás, szójás kenyér, durum tészta stb. mértékkel.
Levesek nagyon jól alkalmazhatóak fogyókúrában és kifejezetten ajánlom nektek a fogyasztását! Ugyanis nem tartalmaz sok kalóriát, de mégis eltelíti az embert, így a második fogásból kevesebbet fog enni.
A folyadékfogyasztás egyébként is fontos tényező, naponta igyatok meg minimum 1,5-2 liter folyadékot, de szigorúan vizet vagy ásványvizet, semmiképpen sem szénsavas üdítőitalokat, cukrozott gyümölcsleveket, szörpöket…stb.
És a mozgás elengedhetetlen!!!! Heti 2-3 alkalommal minimum 1 óra mozgás bevezetését javaslom, persze nem tudom most végeztek-e valamilyen testmozgást.
Kerüljétek a banánt, a szőlőt, a zsír dús finompékárukat (kakaós csiga és társai), a zsíros sajtokat, húsfélékből a kacsát, libát, a marha és a sertés zsíros részeit, belsőségeket, májasokat, szalámikat, kolbászokat, hurkaféléket, tepertőt, szalonnát, édességeket, cukros üdítőitalokat.
Alkalmazható konyhatechnológiák a főzés, párolás, aromás párolás, zsírszegény sütési módok (zsiradék hozzáadása nélkül teflon edényben, sütőzacskóban, alufóliában, cserépedényben…) Sűrítési eljárások közül javasolt a száraz rántás (zsiradék hozzáadása nélkül, csak megpirítjuk a lisztet), diétás rántás (megpirítjuk a lisztet és utólag tesszük hozzá a zsiradékot, hidegen), egyszerű habarás (liszt+ víz, vagy zöldséglé vagy csontlé), kefires vagy joghurtos habarás, burgonyával vagy saját anyagával történő sűrítés.
A konyhasó fogyasztását mérsékelni kell, ugyanis fokozza a vérnyomást. Ezért kerüljétek a sóval ízesített vagy tartósított élelmiszereket, füstölt, pácolt készítményeket, chipseket, sózott olajos magvakat, sózott péksüteményeket, ropit, kovászos uborkát, savanyú káposztát, mustárt, ketchupot, a gyors-és készételeket. A kenyér és a sajtok konyhasó tartalma is jelentős.
Szerintem ezeket érdemes szem előtt tartanotok étkezés terén, és a nyersanyag válogatásra figyelni, nem egy konkrét előre megírt étrendet követni.
Üdvözlettel: Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy elmondjam, én is babát várok! 3 hónapig vezettem a grafikont, és nagy nagy köszönettel tartozom a tervezettbaba.hu oldalnak, akik hozzájárultak ahhoz, hogy megismerhessem a szervezetem működését, az ovulációm pontos időpontját. Továbbá köszönöm, hogy a szinte végtelennek tűnő kíváncsiságomat és érdeklődésemet gyors, szakszerű válaszokkal igyekeztek kielégíteni. Még egyszer köszönöm, és mindenkinek ajánlom, aki babát szeretne! "

Erika

Lájkolj minket!