A kérdés:

Kedves Petra! A baloldali petefészkemben ciszták diagnosztizáltak. Igyekszem minden módszert bevetni, hogy egészségemet elősegítsem. Van valami olyan diéta vagy étkezési szokás ami hatást gyakorolhat a ciszta kialakulására vagy megszünésére? Válaszát köszönöm: M


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves M!
Amit ilyenkor, táplálkozás terén javasolni tudok, az az egészséges életmód bevezetése, ami a rendszeres testmozgáson kívül kiterjed az egészséges étkezésre, ételkészítésre egyaránt.
Legfontosabb, hogy napi 4-5 alkalommal étkezzen, de egyszerre kis adagokat fogyasszon, így sosem kell éhesen nekiállni egy-egy étkezésnek, így a kis adag könnyedén betartható.
Cisztás megbetegedésnél kb. 50%-ban előfordulhat inzulinrezisztencia is (nem tudom Önnél végeztek-e ezzel kapcsolatos vizsgálatot). Ha ilyen jellegű probléma nincsen, akkor is érdemes a minél alacsonyabb glikémiás indexű (=vércukorszint emelő hatás, minél alacsonyabb, annál kevésbé emeli a vércukor szintet) élelmiszereket fogyasztania, vagyis minél több zöldséget, kenyérfélék közül inkább a teljes kiőrlésű lisztből készülteket, sovány húsokat, zsírszegény tejtermékeket.
Néhány élelmiszer glikémiás index szerint csoportosítva:
90-100%: malátacukor, szőlőcukor, répacukor, méz, cukrozott üdítők, burgonyapüré, főtt burgonya, cornflakes, datolya.
70-90%: fehér kenyér, zsemle, kifli, abonett, puffasztott búza, kétszersült, kekszek, édes müzlik, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, félbarna kenyér, hagyományos főtt tészták, kalács, szőlő, görögdinnye, sült burgonya.
50-70%: zabpehely, kukorica, főtt, rizs, fekete kenyér, banán, ananász, cukrozatlan gyümölcslé (100%-os), zöldborsó, müzli, kivi.
30-50%: tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durumtészták, narancs, tejszínes fagylaltok, vadrizs.
30% alatt: gyümölcscukor, szorbit, diabetikus méz, lencse, bab, dió, korpás müzli, grapefruit, szójatej.
15% alatt: spárga, brokkoli, mogyoró, karfiol, zeller, uborka, padlizsán, zöldbab, saláták, paprika, spenót, cukkini, tök, paradicsom, retek, cékla.
Glikémiás index csökkenthető rövid ideig tartó hő közléssel (párolás, hirtelen sütés), magas rosttartalommal, illetve ha egyidejűleg fehérjét és zsiradékot is fogyaszt.
A glikémiás indexet növeli a hántolás, a pelyhesítés, a puffasztás, az aprítás, a turmixolás, a reszelés, valamint a szénhidrátok vizes oldatban történő bevitele, emiatt például kevésbé javasolt a gyümölcslé, mint a nyers gyümölcs.
Figyeljen a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitelre is, főleg, hogy a sok rostbevitel ne okozzon problémát, legalább napi 1,5-2 liter vizet, ásványvizet fogyasszon el.
Üdvözlettel: Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Sokan nem hisznek az interneten talált oldalakban, azt mondják, hogy egy számítógép nem tudja kiszámolni az ovulációt, hogy ez csak egy általános program. Én mindenkinek, aki babát szeretne, csak ajánlani tudom a TervezettBaba.hu honlapot, mert nekünk ennek az oldalnak a segítségével sikerült babát fogantatnunk. Köszönöm nektek!"

Ibike

Lájkolj minket!