A kérdés:

Kedves Petra! A baloldali petefészkemben ciszták diagnosztizáltak. Igyekszem minden módszert bevetni, hogy egészségemet elősegítsem. Van valami olyan diéta vagy étkezési szokás ami hatást gyakorolhat a ciszta kialakulására vagy megszünésére? Válaszát köszönöm: M


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves M!
Amit ilyenkor, táplálkozás terén javasolni tudok, az az egészséges életmód bevezetése, ami a rendszeres testmozgáson kívül kiterjed az egészséges étkezésre, ételkészítésre egyaránt.
Legfontosabb, hogy napi 4-5 alkalommal étkezzen, de egyszerre kis adagokat fogyasszon, így sosem kell éhesen nekiállni egy-egy étkezésnek, így a kis adag könnyedén betartható.
Cisztás megbetegedésnél kb. 50%-ban előfordulhat inzulinrezisztencia is (nem tudom Önnél végeztek-e ezzel kapcsolatos vizsgálatot). Ha ilyen jellegű probléma nincsen, akkor is érdemes a minél alacsonyabb glikémiás indexű (=vércukorszint emelő hatás, minél alacsonyabb, annál kevésbé emeli a vércukor szintet) élelmiszereket fogyasztania, vagyis minél több zöldséget, kenyérfélék közül inkább a teljes kiőrlésű lisztből készülteket, sovány húsokat, zsírszegény tejtermékeket.
Néhány élelmiszer glikémiás index szerint csoportosítva:
90-100%: malátacukor, szőlőcukor, répacukor, méz, cukrozott üdítők, burgonyapüré, főtt burgonya, cornflakes, datolya.
70-90%: fehér kenyér, zsemle, kifli, abonett, puffasztott búza, kétszersült, kekszek, édes müzlik, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, félbarna kenyér, hagyományos főtt tészták, kalács, szőlő, görögdinnye, sült burgonya.
50-70%: zabpehely, kukorica, főtt, rizs, fekete kenyér, banán, ananász, cukrozatlan gyümölcslé (100%-os), zöldborsó, müzli, kivi.
30-50%: tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durumtészták, narancs, tejszínes fagylaltok, vadrizs.
30% alatt: gyümölcscukor, szorbit, diabetikus méz, lencse, bab, dió, korpás müzli, grapefruit, szójatej.
15% alatt: spárga, brokkoli, mogyoró, karfiol, zeller, uborka, padlizsán, zöldbab, saláták, paprika, spenót, cukkini, tök, paradicsom, retek, cékla.
Glikémiás index csökkenthető rövid ideig tartó hő közléssel (párolás, hirtelen sütés), magas rosttartalommal, illetve ha egyidejűleg fehérjét és zsiradékot is fogyaszt.
A glikémiás indexet növeli a hántolás, a pelyhesítés, a puffasztás, az aprítás, a turmixolás, a reszelés, valamint a szénhidrátok vizes oldatban történő bevitele, emiatt például kevésbé javasolt a gyümölcslé, mint a nyers gyümölcs.
Figyeljen a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitelre is, főleg, hogy a sok rostbevitel ne okozzon problémát, legalább napi 1,5-2 liter vizet, ásványvizet fogyasszon el.
Üdvözlettel: Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Másfél év próbálkozás, egy szomorú vetélés után végre újra kimondhatom, h kisbabánk lesz! Csupán 3 hónapig vezettem a görbémet az oldalon, már kicsit én is feladtam, mire pozitívat teszteltem. A legszebb szülinapi ajándékot kaptam meg az élettől. Párom is felhőtlenül boldog. Jövő hét kedden látogatjuk meg a nőgyógyászomat. Addigra már több, mint 6 hetes leszek :) Nagyon szépen köszönöm a tervezettbaba.hu csapatának, h létrehozták ezt az oldalt. Számtalan kismamának és kispapának segítettetek!!! Köszönjük szépen!!!"

Rencsimókus

Lájkolj minket!