Félek, hogy elhízok a hormonkezeléstől

Kedves Petra!
35 éves nő vagyok, sajnos 2 oldalt elzáródott petevezetékkel. Emiatt lombikprogram jöhet csak számításba, amit kb. 13 napja kezdtünk el. Ez idő alatt suprefact leállító injekciót és véralvadásgátló injekciót kaptam, A petesejtérlelő stimuláló hormon csak ezután jön. Kedves Petra, sok más aggodalmam mellett rettegek a hormonok mellékhatásától, félek az elhízástól. Eddig heti 3x jártam edzésre, mert hajlamos vagyok hízásra, általában 172/63 kg vagyok. Kérlek, adj tanácsot, miként védhetném ki eme mellékhatást.
Zsazsa


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Zsazsa!
Nem kell rögtön a legrosszabbra gondolni, nem törvényszerű, hogy elhízást fog okozni a hormon.
Köszönöm az előzmények részletes leírását, ám sajnos jelenlegi táplálkozásodról semmit sem írtál. Eleve nehéz interneten keresztül személyre szabottságról beszélni, így meg pláne.
Az egészséges életmód tartása a kulcsszó. Ebbe a rendszeres testmozgás mellett a táplálkozás ugyan úgy beletartozik. Ezt egész életen át kell tartani, nem csak bizonyos időre korlátozva.
Annyit kellene tenned, hogy többször eszel egy nap, de egyszerre kis mennyiségeket, így az éhséget elkerülöd. Az eddigi megszokott adagot jó lenne csökkentened (bár nem tudom jelenleg mennyi) .
Az étrended gerincét a zöldségek és a gyümölcsök képezzék alacsony energia-, valamint magas rost-, vitamin- és ásványi anyag tartalmuk miatt.
Zöldségeket nyersen, párolva, főzelékként, köretként, salátának elkészítve naponta többször is fogyaszthatsz (uborka, retek, kínai kel, saláta, rebarbara, spárga, zöldpaprika, paradicsom, brokkoli, zeller, karfiol, petrezselyem gyökér, cékla, patisszon, káposzta, cukkini, kelkáposzta, karalábé, sárgarépa, gomba, zöldbab stb.) Gyümölcsöket szintén napi többször egyél! (alma, citrom, egres, eper, görögdinnye, grapefruit, körte, málna, meggy, narancs, ribizli stb.)
A vacsora ne legyen túl későn és ha lehet valami könnyű étel, leves, vagy saláta legyen.
Levesek nagyon jól alkalmazhatók fogyókúrában és kifejezetten ajánlom Neked a fogyasztását! Ugyanis nem tartalmaz sok kalóriát (kivéve krémlevesek) , de mégis eltelít, így a második fogásból kevesebbet fogsz enni.
Húsok közül a zsírszegény húsfajtákat kellene előnyben részesítened, mint a sertés-, marha-, vadhús, csirke-és pulykahús sovány részei, mindegyikről a bőrt és a látható zsírréteget eltávolítva. Sovány halak (tonhal, fogas, hekk, busa, pisztráng, ponty, tükör ponty, harcsa) fogyasztása szintén kedvező. Húsétel mellé nem tudom milyen köret szokott lenni, de az lenne a legjobb, ha Te burgonya, tészta vagy rizs helyett párolt vagy főtt zöldséget, illetve salátát fogyasztanál mellé.
Tej és tejtermékek közül 1,5%-os tej, 0,1%-os joghurt, light készítmények, sovány túró, kefir, 12%-os tejföl, alacsony zsírtartalmú sajtok (Túra, Köményes, Tolnai sovány, Medve light, Tenkes, Óvári sovány sajt, Lapka light) fogyasztását javaslom.
Kenyerek közül elsősorban a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek javasoltak. Barna kenyér, rozs, vagy korpás, szójás kenyér, durum tészta stb.
Zsiradékokon belül növényi és állati eredetű zsiradékok között energiatartalom szempontjából nincs különbség. Az összes zsírfelhasználást kell csökkenteni. A napi felhasznált mennyiséget 2-5 grammra kell korlátozni.
Napraforgó-, repce-, oliva-, kukorica-, szójaolaj. Kenyér kenéshez: Delma light, Leila light margarin, Linco light joghurtos margarin ajánlatosak.
Nagyon fontos a megfelelő (napi minimum 2 liter) folyadékbevitel is! Sőt az étkezések előtt fogyasztott víz, ásványvíz hozzájárul, hogy a teltségérzet étkezéskor hamarabb kialakuljon. Alkoholmentes, energiaszegény, cukor nélküli italok, mint a víz, ásványvíz, világos tea, gyümölcstea, limonádé természetes édesítőszerrel készítve, illetve natúr, cukormentes gyümölcsitalok fogyaszthatók.
Alkalmazható konyhatechnológiák a főzés, párolás, aromás párolás, zsírszegény sütési módok (zsiradék hozzáadása nélkül teflon edényben, sütőzacskóban, alufóliában, cserépedényben…) Sűrítési eljárások közül javasolt a száraz rántás (zsiradék hozzáadása nélkül, csak megpirítjuk a lisztet) , diétás rántás (megpirítjuk a lisztet és utólag tesszük hozzá a zsiradékot, hidegen) , egyszerű habarás (liszt+ víz, vagy zöldséglé vagy csontlé) , kefires vagy joghurtos habarás, burgonyával vagy saját anyagával történő sűrítés.
Az étrended alapját tehát a gabonafélék, zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök, sovány tejtermékek, sovány húsok, felvágottak képezzék! Kerüld a zsíros, cukrozott ételeket és egyszerre mindig kisebb adagokat fogyassz! Nem szabad koplalni, a rendszeresség és a mértéktartás a fontos!
A rendszeres testmozgás megtartása szintén fontos. Kondi, kardio egyaránt, a legjobb az, ha 30-40 percnél tovább tart egy-egy alkalom, mert kb. ennyi idő után kezd beindulni a zsírégetés.

Üdvözlettel: Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Ahhoz, hogy bekövetkezzen az a csoda, amit áldott állapotnak hívunk, hihetetlenül sok dolognak kell hibátlanul működnie. Sajnos, ezek a dolgok néha el is romolhatnak. Napjainkban nagyon sokan és kiválóan foglalkoznak az egyes részterületekkel, de az ember egészét csak ritkán látják. Ebben van nagy segítségünkre egy olyan, az egyes szakértőktől és intézetektől független portál, a TervezettBaba.hu, ami segít a sok információt egységes egésszé varázsolni, és így hatékonyan használni."

Dr. Szakács Zoltán
szülész-nőgyógyász főorvos, meddőségi specialista
Kelen Magánkórház

Lájkolj minket!