Enyhe inzulinrezisztencia esetén milyen étrend javasolt?

Kedves Petra!
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy milyen diétát alkalmazzak kisfokú inzulinrezisztenciám miatt? Miket kerüljek az étkezésemben? (Konkrét példákat is szívesen fogadok). Elég sok kenyeret eszem, hogyan és mivel tudnám azt pótolni? Illetve milyen fajta testmozgást javasol, hogy az így is kevéske súlyomból ne veszítsek lényegesen? 160 cm magas és 50 kg súlyú vagyok. Párommal 8 hónapja szeretnénk már kisbabát, de sajnos még nincs. Gondolja, hogy a kismértékű, enyhe inzulinrezisztenciám befolyásolja ezt? Ilyen mértékű inzulinrezisztenciára érdemes gyógyszert szednem? Válaszát előre is nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Toncsi


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Toncsi!

Inzulinrezisztencia esetén javasolt a napi többszöri, de egyszerre kis adagokban történő étkezés, illetve étrendjét érdemes az alacsony glikémiás indexű élelmiszerek közül válogatva kialakítani.

Glikémiás index alatt az egyes élelmiszerek vércukorszint emelő hatását értjük a cukorhoz viszonyítva. Minél alacsonyabb egy élelmiszer indexe, annál lassabban szívódik fel és kevésbé emeli a vércukrot. Magas indexűek viszont gyorsan és fokozottan emelik meg a vércukorszintet, tehát ezek kerülése javasolt.
Néhány élelmiszert glikémiás index szerint csoportosítva átküldök Önnek útmutatásnak:
90-100%: malátacukor, szőlőcukor, répacukor, méz, cukrozott üdítők, burgonyapüré, főtt burgonya, cornflakes, datolya.
70-90%: fehér kenyér, zsemle, kifli, abonett, puffasztott búza, kétszersült, kekszek, édes müzlik, pudingpor, tejberizs, fehér liszt, félbarna kenyér, hagyományos főtt tészták, kalács, szőlő, görögdinnye, sült burgonya.
50-70%: zabpehely, kukorica, főtt, rizs, fekete kenyér, banán, ananász, cukrozatlan gyümölcslé (100%-os), zöldborsó, müzli, kivi.
30-50%: tej, joghurt, kefir, hazai gyümölcsök, durumtészták, narancs, tejszínes fagylaltok, vadrizs.
30% alatt: gyümölcscukor, szorbit, diabetikus méz, lencse, bab, dió, korpás müzli, grapefruit, szójatej.
15% alatt: spárga, brokkoli, mogyoró, karfiol, zeller, uborka, padlizsán, zöldbab, saláták, paprika, spenót, cukkini, tök, paradicsom, retek, cékla.
Glikémiás index csökkenthető rövid ideig tartó hő közléssel (párolás, hirtelen sütés), magas rosttartalommal, illetve ha egyidejűleg fehérjét és zsiradékot is fogyaszt.
Édesítésként sztiviát, szaharint, szorbitot javaslok.

Inzulinrezisztencia csökkentheti a fogantatás esélyét, de attól még sikerülhet teherbe esnie. Kérje ki nőgyógyásza, illetve kezelőorvosa véleményét, hogy jelenlegi állapotában a diéta mellett szükséges-e további gyógyszeres kezelés.

Üdvözlettel:
Decsák-Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Elmúltam 40 éves, sajnos volt egy spontán vetélésem... De most kisbabát várok. A Tervezettbaba.hu segítségével 5 hónap után teherbe estem. Itt szeretném még egyszer megköszönni Nektek, akik ezen az oldalon dolgoztok."

Ági
Budapest

Lájkolj minket!