Egészségtelen, mozgásszegény életmód - hogyan változtassak?

Kedves Petra! A problémám a következő, babát szeretnénk 7 éve, sajnos eddig sikertelenül. PCOS-t és inzulin rezisztenciát állapítottak meg nálam. Egészségtelenül táplálkozom, mozgásszegény az életmódom. Merckformint kaptam és tudom, hogy mindenképp változtatni kellene az életmódomon, de nagyon nehéz. Igazából az problémám hogy sokszor nem tudom, mikor mit kellene ennem és tennem. A páromnak is van súlyfeleslege, kevés a spermaszáma, lombik program előtt állunk – ezt is valamely részt az egészségtelen életmódnak tudom be, ami miatt is magamat okolom. Nagyon szeretnék változást, de egyszerűen nem tudom, hogyan csináljam, hogy hatásos legyen, és egészségesebbnek érezhessem magam. Ön mit javasol? Köszönöm!


Kisa Petra dietetikus, táplálkozástudományi szakértő

Kisa Petra - dietetikus, táplálkozástudományi szakértő válasza:

Kedves Kérdező!
Amit én így, ennyi információ alapján javasolni tudok, az fogyókúra, ugyanis testsúly csökkenéssel az inzulin rezisztencia, és mivel a 2 betegség összefügg egymással, a PCOS is rendeződhet!
A rendszertelen, egészségtelen táplálkozási szokásokat fel kell számolni és átállni egy egészséges életmódra, amelyre többszöri kis étkezést tartalmaz, sok folyadékbevitel mellett, rendszeres testmozgással kiegészítve.
Gabonafélékből a teljes kiőrlésű lisztből készült, magas rosttartalmú termékeket részesítse előnybe, ezekből ugyanis lassabban szívódik fel a szénhidrát és ezáltal nem emeli olyan gyorsan a vércukrot. Ha eddig burgonyát fogyasztott köretként, akkor most az helyet fogyasszon inkább fél adag rizst (a barna rizs még jobb) vagy párolt zöldséget. Száraz hüvelyesek szintén lassítják a szénhidrát felszívódását. Ajánlott továbbá a friss gyümölcsök és zöldségek, magvak.
Egy kis segítség, hogy válasszon:
Húsok, húskészítmények
Ajánlom a sovány sertés-, marha-, vadhús, csirke-és pulykahúst (bőre nélkül) , zsírszegény halakat, sovány felvágottakat (pulykamell-és csirkemell-sonka, gépsonka, aszpikos felvágottak, virsli…stb.) .
Kerülje a zsíros húsrészek és felvágottak, szalámifélék, kolbász, tepertő, szalonna fogyasztását.
Tej, tejtermékek
Ennél a nyersanyagcsoportnál is célszerű az alacsony zsírtartalmú tejet, savanyított tejkészítményeket választani, és a sovány sajtokat. Tejdesszertek közül is az alacsony zsírtartalmúakat és hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékeket fogyassza.
Nem ajánlom viszont a fent említettek zsír dús, valamint hozzáadott cukrot tartalmazó változatát.
Zöldségek, gyümölcsök
Zöldség, gyümölcs minden változata, kivéve a hozzáadott cukrot tartalmazó gyümölcskészítmények, fogyaszthatók.
A száraz hüvelyesek, aszalt gyümölcsök, olajos magvak, banán, szőlő fogyasztását viszont célszerű korlátozni.
Kenyerek, péksütemények
Elsősorban a teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket ajánlom, valamint az édes péksütemények, kelt tészták kizárását.
Zsiradék
Főzéshez, sütéshez növényi olajat, kenyérkenéshez pedig csökkentett zsírtartalmú termékeket (Delma light, vajkrémek…. stb.) javaslom.
Italok
A legjobb folyadék a tiszta víz, ásványvíz, de megengedett még a tea mesterséges édesítőszerrel, a szénsavas light üdítők, cukor nélkül készített tea. Viszont a cukrozott szörpöket, üdítőitalokat és gyümölcsleveket nem ajánlom.
Ételkészítési eljárások:
A főzés vízben vagy zöldséglében történjen, pároláshoz is 2-5 g/ adag olajat használjon, sütésnél pedig a zsiradék hozzáadást nem igénylő eljárásokat javaslom. (teflon, alufólia, grill, mikrohullámú sütő, agyagedény, sütőzacskó)
Az ételek sűrítés nélkül is készülhetnek, de ha mégis szükséges, akkor a hagyományos rántás helyett száraz rántást, a habarásnál pedig a tejfölt, tejszínt lecserélhetjük kefirre, joghurtra vagy sovány tejre.
Üdvözlettel:
Decsák-Kisa Petra

 

Te is kérdeznél? Petra neked is szívesen válaszol!

Tudományos módszerekkel segítünk természetes úton teherbe esni.
 

Rólunk mondták:

"Ma reggel pozítiv a tesztem! Babánk lesz! :) Köszönöm az oldalnak, nagyon sok segítséget adott! 3 ciklus vezetése után sikerült megfoganni A CSODÁNKNAK! :D"

Timibaba2013

Lájkolj minket!